Pré-Pénétrables
Wystawy
Wystawa jest poświęcona idei jednej z najbardziej ikonicznych prac Jesúsa Rafaela Soto.
Koncepcja „Pénétrables” powstała w końcu 1960 r., jako efekt wcześniejszych doświadczeń z użyciem barwnych, nylonowych sznurów, swobodnie zawieszonych na specjalnie zaprojektowanych konstrukcjach. Od tego czasu artysta wielokrotnie prezentował prace z tego cyklu realizowane w kameralnych galeriach, dużych przestrzeniach muzealnych i w plenerze. Jedną z najbardziej spektakularnych instalacji była realizacja na wystawie Expo w Sevilli w 1992 r. W 2010 r. Fundacja Signum pokazała instalację „Pénétrables” na wystawie „Lumière et mouvement” w Palazzo Donà, weneckiej siedzibie fundacji. Podczas trwania wystawy , współczesny artysta Michał Martychowiec został zaproszony do wykonania autorskiego projektu dokumentacyjnego, inspirowanego m. in. pracą, nieżyjącego już wtedy Jesúsa Rafaela Soto.
Projekt ten składa się z cyklu realizacji wideo, pod wspólnym tytułem „Blue, Red, Green” i fotografii. W projekcie tym artysta buduje własną narrację fotografując wybrane przez siebie fragmenty prac innych artystów, z których układa mozaikę nowych kontekstów.
Na obecnej wystawie instalacja Soto jest pokazana właśnie poprzez pracę innego artysty.
Źródłem „Pénétrables” są jednak wcześniejsze obrazy-obiekty, o wyrafinowanych strukturach przestrzennych, inspirowanych muzyką Pierre Bouleza. Prace z tego właśnie okresu : „Vibration à droite” , 1969 i „La courve bleue”, 1965, prezentujemy na wystawie.
Jesús Rafael Soto/ 1923 – 2005/, artysta urodzony w Wenezueli, karierę artystyczną rozpoczął po przyjeździe do Paryża w 1950 r., gdzie wkrótce poznał Denise René, z której galerią był związany do końca życia. Jest uznany za jednego z najważniejszych twórców struktur kinetycznych, współtwórca ruchu Kinetic Art. Prace artysty były pokazywane i są w zbiorach najbardziej prestiżowych muzeów: Centre Pompidou, Tate, MoMA. http://www.jr-soto.com
Michał Martychowiec ur.1987, absolwent prestiżowej uczelni Central Saint Martins. Mieszka w Berlinie i Londynie. Tworzy cykle fotograficzne, wideo, rysunki, instalacje multimedialne. Inspiracją do jego artystycznej praktyki jest sztuka dawna, jak również filozofia i estetyka Dalekiego Wschodu. Intelektualny charakter jego najnowszych instalacji pokazuje coraz większe spektrum zainteresowań artysty konstruktywistyczno – minimalistycznym nurtem XX w. konceptualizmu.http://michalmartychowiec.com
Kurator wystawy Grzegorz Musiał
Signum Foundation Gallery, Ul. Piotrkowska 85, Łódź