On Kawara One Milion Years, Roman Opałka 1965/1-∞
Wystawy
On Kawara ur. 1933 r. w Japonii, zmarł w 2014 r. w Nowym Yorku. Intermedialny artysta związany z konceptualizmem i mail artem.
Z początkiem 1966 r., rozpoczął serię obrazów „Today”, którą kontynuował przez następne pięć dekad, zmarł w trakcie przygotowywania wielkiej retrospektywnej wystawy w muzeum Guggenheima w Nowym Yorku. Cykl minimalistycznych obrazów „Today”, w których artysta ograniczał się do namalowania na monochromatycznym tle aktualnej daty jest wyrazem intelektualnej i artystycznej postawy artysty. Zapisuje on, według ściśle określonych zasad upływający czas, materializując jedną z zasad Zen: „Kto żyje dzień po dniu, ten żyje dokładniej”. Każdy obraz musiał być ukończony przed północą a namalowany czas musiał być w języku miejsca, z użyciem cyfr rzymskich i alfabetu łacińskiego.
Równolegle realizowanym projektem jest mail artowy projekt realizowany od 10 maja 1968 r. do 17 września 1979 r. Artysta codziennie wysyłał kartkę pocztową na której oprócz adresu odbiorcy i nadawcy były zawarte informacje: o której wstał, gdzie poszedł i kogo spotkał. Ten minimalistyczny dziennik nazwany trylogią „I Got Up”, „I Met”, „I went” został później wydany w 12 tomach.
Kolejnym ważnym projektem artysty jest One Milion Years, monumentalna epicka opowieść rozpoczęta w 1969 r., zamknięta pierwotnie w 20 woluminach. One Milion Years składa się z miliona lat. Część pierwsza nazwana przez artystę „Past” zawiera lata 998 031 przed Chrystusem do 1969r., część druga „Future”, obejmuje lata 1996 do 1 001 995. Pierwsza część jest dedykowana „wszystkim, którzy odeszli”, druga część jest dedykowana „ostatniemu”. W 1999 r. została opracowana nowa, dwutomowa wersja. One Milion Years jest chyba najważniejszym projektem artysty ponieważ mówi bezpośrednio o tym co jest.
Roman Opałka ur. 1931 r. we Francji, zmarł w 2011 r. we Włoszech. W 1956 r. ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie.
Jego najbardziej rozpoznawalnym dziełem jest cykl: Opałka 1965/1 – nieskończoności, nazwany przez artystę programem. Rozpoczął go namalowaniem białą farbą numeru 1 w lewym górnym rogu płótna zagruntowanego czarną farbą o wymiarach 196 x 135 cm. Od tego czasu artysta zapisywał na płótnie szeregi liczb, stopniowo rozjaśniając tło obrazów. Jednocześnie każdą liczbę wymawiał, nagrywając ją na magnetofon. Każdy skończony obraz uzupełniony był aktualnym portretem artysty.
Permanentny upływ czasu zapisany był równocześnie warstwie wizualnej i dźwiękowej. „ Od dawna chciałem rozpocząć dzieło, które mogłoby być rygorystyczne w najwyższym stopniu, ale dopiero w roku 1965 udało mi się zestrukturalizować moje myśli i opracować plan, odpowiadający temu pragnieniu dokładności” – mówił o swoim dziele artysta. W trakcie ekspozycji dopiero wszystkie te elementy tworzą właściwe environment, mające według artysty być odwzorowaniem utożsamienia sztuki i życia.
Ukształtowana w 1965 r. zasada harmonii i permanentnej systematyczności konkretyzowała się w idei codziennego, progresywnego liczenia. W warunkach innych, kiedy nie mógł malować obrazu „Detalu” wykonywał rysunkowe „Kartki z podróży”.
Do końca życia pozostał wierny swojej idei, niosąc niezwykłe współczesne przesłanie o przemijaniu i ulotności życia.
Pierwszy „Detal” znajduje się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, kolejne w najbardziej znaczących muzeach na świecie i kolekcjach prywatnych.
Prace prezentowane na wystawie pochodzą z kolekcji Fundacji Signum i w takim zestawieniu On Kawara- Roman Opałka są pokazane po raz pierwszy.
Kurator wystawy Grzegorz Musiał
Signum Foundation Gallery, Ul. Piotrkowska 85, Łódź